کد مطلب:27871 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

حدیث سفینه












پیامبرصلی الله علیه وآله سررشته امور را در میان امّت به دست دارد. دامنه جامعه اسلامی، هنوز چندان گسترده نیست. با این حال، این جامعه نوپای كوچك، با مسائل بسیاری از درون و بیرون مواجه است، مسائلی انحراف آفرین و دگرگونگر. جریان نفاق در درون جامعه، شكل گرفته و ارتداد برخی، در همان جامعه، صورت گرفته است و....

پیامبر خدا به روزها و روزگاری می اندیشد كه مشعل فروزان حیاتش خاموش می شود، امّا امّت، باید راه را ادامه دهد.

آنچه آوردیم، چاره اندیشی برای فردا و فرداهاست، در هنگامه شعله ور گشتن آتش فتنه و به خروش آمدن امواج گم راهی ها و... و در همین سمت و سوست كلام بلند و والا و روشنگر دیگرِ پیامبر خدا؛ آن كه به «حدیث سفینه» شهره است و یكی از نقل های آن، چنین است:

هان! مَثَل اهل بیتم در میان شما، همچون كشتی نوح است. هر كس به آن در آید، نجات یابد و هر كس از آن بازماند، هلاك گردد.

چه تشبیه بیدارگر و تنبّه آفرینی!

پیامبر خدا به فتنه گری ها، آتش افروزی ها و جریان سازی ها در آینه زمان می نگرد و این همه را به امواج خروشان و غول پیكر دریا، همانند می سازد؛ امواجی كه هر كس در كام آنها قرار گیرد، غرق شود و هر آن كه در معرضش باشد، تباه گردد. چه بسا كسانی به پندارِ رهایی از این امواج بلند، پناهگاهی پنداری جویند و بدان جا در آیند؛ امّا امواجْ فراز آیند و آنان را در كام خود، فرو برند.

پس امّت، باید هشیار و بیدار باشد، كه تنها راه نجات، در آمدن به «سفینه» اهل بیت علیهم السلام است و چنگ زدن به آموزه های آنان.

و شگفتا از تحقّق آن امواج و به وجود آمدن پناهگاه های پنداری برای مردمان، پناهگاه هایی چون:عالم نماها، فرقه ها، جریان ها و... تا مگر مردمان، بدان سوی ها روانه شوند و از در آمدن به كشتی نجات حقیقی، بازمانند.

در دلالت این حدیث بر وجوب اطاعت از اهل بیت علیهم السلام تردیدی نیست. مگر می شود خردمندی، امواج خروشان را بنگرد و در رهایی جویی از آنها تردید كند؛ امواجی كه در كام آنها افتادن، همان است و غرق شدن، همان!

دیگر آن كه پیامد قطعی این روی آوردن به سفینه، هدایت یافتگی و رهایی از امواج تباهی آفرین است. دیگر آن كه این سفینه، نجاتبخش است. پس این عزیزان، معصوم اند و به دور از خطا و....[1].









    1. برای اطّلاع كامل از متن و سند «حدیث سفینه» و مباحثی كه پیرامون آن مطرح است، ر. ك:نفحات الأزهار، ج 4 و نیز:اهل بیت در قرآن و حدیث:121/1 (بخش دوم/فصل دوم:منزلت اهل بیت).